Ikea-catalogus
Na 70 jaar van publicatie zal het Zweedse concern Ikea zijn beroemde meubelcatalogus niet meer drukken. De meubelgigant ziet dat het belang van de papieren catalogus afneemt. De reden hiervoor is dat steeds meer klanten via het internet kopen.
De beslissing om te stoppen met het drukken en distribueren van de catalogus maakt deel uit van een grote digitale verschuiving bij Ikea, dat zwaar investeert in e-commerce. Het bedrijf rechtvaardigt zijn beslissing door de grote verandering in het consumentengedrag van de afgelopen jaren. Het blijkt dat consumenten steeds vaker op zoek zijn naar inspiratie op het internet en steeds vaker online kopen. "De catalogus wordt daardoor minder geraadpleegd", merkt Konrad Grüss, Managing Director van de Inter Ikea Group, op.
De allereerste editie van de Ikea-catalogus met een totale oplage van 285.000 exemplaren, dateert van 1951. De catalogus is ontworpen door de Zweedse oprichter Ingvar Kamprad. De laatste editie, die van 2021 en die sinds deze zomer wordt verspreid, heeft een oplage van 40 miljoen exemplaren. In 2016 had de Ikea-catalogus een recordoplage van meer dan 200 miljoen exemplaren, verdeeld over 69 verschillende versies, 32 talen en bestemd voor meer dan 50 landen.