Het grote speelgoedboek van Bol.com

Het papieren speelgoedboek wordt per post gericht verspreid naar adressen waar gezinnen met kinderen wonen. Huis-aan-huis verspreiding is niet aan de orde, omdat in slechts 25 procent van de huishoudens in Nederland en Vlaanderen kinderen wonen. Gezinnen die het boek niet per post ontvangen, kunnen terecht bij een winkel van Delhaize in België of Albert Heijn in Nederland. Bol.com zegt dat uit onderzoek blijkt dat consumenten een steeds grotere behoefte hebben om tijdens de drukke feestdagen geïnspireerd te worden. In het boek staan dus speelgoedtrends en bijbehorende producten.

Marjolein Verkerk, woordvoerder bij Bol.com vertelt: "Het boek bevat ook een aantal leuke “tools” om makkelijk (online) verlanglijstjes te maken waarmee het een eigentijds speelgoedboek wordt." In plaats van prijzen is bij elk artikel een QR-code te vinden die te scannen is met de app of met een mobiele telefoon-camera. Deze code brengt de gebruikers op de juiste plek in de webwinkel, waarna klanten online verlanglijsten kunnen maken. De cadeauwensen kunnen ook via WhatsApp of e-mail worden gedeeld met familie of vriendjes. Klanten kunnen ook een alert instellen, zodat ze automatisch meldingen krijgen als artikelen tegen een kortingsprijs aangeboden worden.

De meerwaarde van het gedrukte boek is natuurlijk ook dat kinderen ermee kunnen knutselen. Marjolein Verkerk: “Ze kunnen met het boek een verlanglijstposter maken waar zij hun wensen op kunnen plakken en kunnen het versieren met een bijgevoegd stickervel. Leuk voor kinderen om te knutselen en handig voor ouders omdat ze weten wat hun kinderen graag willen”. Pedagoog Bas Levering vindt het zeker niet raar dat een online speelgoedwinkel nu met een papieren uitgave komt. “Je ziet juist dat kinderen een enorme behoefte hebben aan boeken. Door te bladeren ben je in je verbeelding eigenlijk al met het speelgoed aan het spelen. En ben je aan het uitpluizen wat je graag van Sinterklaas wil hebben. Daar houden kinderen van, dat is een heel ander gevoel dan wanneer je op internet kijkt”. Daarnaast ziet hij een bijkomend voordeel. “Al van jongs af aan worden kinderen gevoed met het idee dat alles wat duurder is, ook direct beter is. Maar juist door die nadruk op de prijs weg te laten, kijken kinderen puur naar wat ze leuk vinden. En dat kan ook ‘goedkoop’ speelgoed zijn.”

Het boek is eigenlijk de perfecte combinatie van online en offline. Kinderen kunnen in het boek bladeren, het speelgoed uitknippen dat ze wensen en ze in het midden van het boek plakken op een verlanglijstposter. Volgens de webwinkel past het boek ook binnen een nieuwe speelgoedtrend: ouderwets knutselen en puzzelen.