Social Media Workshop - 21/09/2021
Op 21/9 mochten we 15 Febelgra-leden verwelkomen op onze 1ste Franstalige social media workshop in Forem Cepegra te Gosselies. Deze workshop werd gegeven door Jean-Francois Lehmann, van Compourvous. Een bedrijf dat sinds 10 jaar actief is in het opleiden van bedrijven in dit domein.
Na een ‘tour de table’ waarbij elkeen zijn bedrijf voorstelde op het vlak van social media activiteit, begon Jean-Francois zijn uiteenzetting met een paar cijfers. Zo werd ondermeer duidelijk dat van de populairste social media kanalen, Facebook nog steeds de meeste actieve gebruikers kent. Wat natuurlijk te wijten is aan de ruimere doelgroep, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Linkedin, die zich louter richt tot een professioneel netwerk.
Om vervolgens verder dieper in te gaan en tips te geven over de voor ons 3 belangrijkste social media: Facebook, Linkedin en Instagram.
- Facebook:
- denk eraan om meerdere foto’s te publiceren wanneer u een advertentie plaatst.
- zorg ervoor dat de 2 eerste zinnen van uw publicatie impact hebben
- publiceer tijdens de ‘lunch’ uren
- post regelmatig iets en tracht niet in herhaling te vallen
- Linkedin:
- neem uw rol op als ambassadeur van uw bedrijf
- publiceer iets overdag, omdat de doelgroep niet wordt bereikt in de avond
- converseer met uw relaties; ook met pertinente commentaar
- volg de populaire # binnen uw domein
- Instagram:
- de visual is belangrijker dan de tekst
- vertel verhalen over het dagdagelijkse, waarbij u uw volgers meeneemt achter de coulisse van het bedrijf; deze zijn populair
- verhoog uw visibiliteit door het gebruik van micro-influencers; de notoriteit van actieve personen gebruiken om uw product op een natuurlijke manier te ‘promoten’
Daarnaast gaf hij bij het creëren van inhoud ook enkele voorop te stellen doelen mee, met bijhorende tips:
- Uw notoriteit ontwikkelen
- Focus op het bedrijf (waarden, diensten) of het personeel
- Laat de mensen reageren = likes, delen (emotioneel, humoristisch)
- Verklarend, belang van de tekst
- Het ‘boosten’/promoten is zeer nuttig
- Hou rekening met uw doelgroep = individuen die het bedrijf niet kennen
- Promotie van een product of dienst
- Focus of het product of de dienst
- Zin geven = laten overgaan tot een aankoop – belang van de visual/het grafische
- Direct, compulsif (1 klik = 1 aankoop/reservering) – link naar telefoonnummer
- Promoten is nuttig maar niet verplicht
- Doelgroep = men richt zich tot iedereen
- Jouw klanten loyaal maken
- Focus op de doelgroep, zijn community
- Entertainen door het stellen van vragen, spelletjes, actualiteit, humor
- Het promoten is niet nuttig
- Doelgroep = we richten ons naar mensen die ons kennen
En als laatste ultieme tip: blijf authenthiek en menselijk in uw communicatie.
Wie dit wenst, kan de presentatie van de workshop opvragen bij ann.kestens@febelgra.be


