Workshop kleuren en grafische trends - 09/12/2021

Op 9 december ging ons eerste editie van de workshop ‘Kleuren en grafische trends’ door. Presentator van dienst was Patrick Toebosch van de Catena Company, een opleidingscentrum voor brandowners die zelf willen instaan voor hun visueel marketingmateriaal.

Alvorens in te gaan op de kleuren en grafische trends van 2022, nam Patrick ons mee naar de oorsprong ervan: de gebeurtenissen binnen de maatschappij. Deze maatschappelijke issues vertalen zich in onontkoombare trends.

  1. Back to basics

De eerste invloed is natuurlijk de impact van het corona-virus. Mensen kregen meer rust door een vermindering aan verplichtingen en sociale contacten. Er is meer tijd om na te denken en we hebben meer appreciatie voor kleinere, anders vanzelfsprekende, dingen. Er is ook meer oog voor ambacht en duurzame technieken, we gaan ‘back to basics’.

  1. Scents of normal

2022 kondigt zich aan als een wereld die zich herstelt, met terug meer vrijheid en een houvast aan vorige stijlen waarbinnen geëxperimenteerd wordt. We grijpen in deze bizarre tijden terug naar het ‘oude normaal’ en alles wat ons uit de sferen van de epidemie waant.

  1. (R)evolutie

Respect voor elkaar en onszelf staat centraal. De Black Lives Matter beweging vraagt meer aandacht voor inclusie en positieve diversiteit. We gaan de confrontatie aan met onszelf; mentaal welzijn komt voorop en we aanvaarden wie we zijn. We moeten elkaar helpen, liefhebben, begrijpen, … People matter.

  1. Ecologie

Niet alleen mentaal maar ook ecologisch is er aandacht voor een duurzaam bestaan. Een groene voetafdruk en het redden van de planeet is ‘hotter’ dan ooit.

  1. Feel good

Dé niet te misverstane boodschap in het herstellende 2022 luidt ‘genieten van het leven’.

Deze trends worden waargenomen in reclame-boodschappen. Zo lanceerde Orange een reclamespotje rond je dagelijkse leven heruitvinden. Terwijl Heinz Ketchup de mensen weer dichter bij elkaar bracht door het samen maken van de Heinz ketchup puzzel.

Ook in het textiel en de materialen zijn deze invloeden voelbaar. Gevoel is essentieel in deze digitale wereld, het beïnvloedt de interactie tussen object en kijker en bepaalt hoe we iets waarnemen.

  • De papierkeuze is mee bepalend, mensen staan stil bij hun ecologische voetafdruk en baseren hierop hun keuze. Er ontstaat een relatie tussen gevoel en ontwerp. De keuze blijkt regio gebonden, zo kiest men in Vlaanderen voor natuurlijke texturen, terwijl men in Wallonië de voorkeur geeft aan glossy.
  • Een minder aanwezige trend is de paper cut out. Deze trend zet zich voort uit de 3D-wereld en vergroot de tastbaarheid, helaas met een bijhorende hogere kost.

Ook in de designstijlen merken we de maatschappelijke invloeden.

  • Risograph, ook de stencil techniek genoemd, benadrukt het je-m’en-foutisme. De felle kleuren worden afzonderlijk geprint, zoals zeefdruk, het papier gaat meermaals door de machine en bekomt zo imperfecties in de dekking. Overgewaaid uit China brengt deze stijl speelsheid en karakter in drukwerk.
  • Ook Art-Deco neemt opnieuw zijn intrede met achterliggende filosofie: innovatie, modernisme, vooruitkijken en veerkracht. U herkent de sobere stijl aan zijn symmetrie, geometrie, esthetiek, anti-traditioneel en gedurfde contouren.
  • Het psychedelisch design brengt beelden die het gevoel van vrijheid bevorderen, ontwerpers worden niet langer gebonden aan traditionele beperkingen. Overdadige kleuren en vormen geven creatieve experimenten.
  • De jaren ’80 en ’90 komen terug in al hun kleuren en vormen in de retro-stijl.
  • Neumorfisme geeft een rustige en beheerste indruk door zijn egale look.
  • Geometrische en abstracte vormen. TIP: ADOBE COUCHER

Ook het overbrengen van content gebeurt volgens nieuwe methoden. Visueel communiceren is essentieel, een makkelijke en uniforme manier van informatieoverdracht.

  • Het gebruik van illustraties en infographics , deze trend wordt nu al meer omgezet naar geanimeerde content.
  • Ook op social media moet het snel gaan, zorg voor een visueel aantrekkelijk beeld met hands-on informatie. Plaats de info op meerdere slides en maak het swipen eenvoudig.
  • De toekomst ligt in de evolutie naar bewegende beelden. Die manier van informatieoverdracht boeit en betrekt de kijkers. TIP: ADOBE XD
  • Logo-animaties in 2D, platte logo’s zonder echte extrusie-diepte, en logo’s met diepte in 3D. TIP: ADOBE DIMENSION EN CINEMA 4D
  • Tekst in video’s, zoals op de populaire app TikTok.

De kleurentrends voor 2022 zijn dan weer ‘candy’ kleuren met lineaire en geometrische vormen.

  • Schifting in het kleurenpalet: van gedempte kleuren naar candy kleuren. Alles kan, alles mag. Alles staat in het teken van het doen heropleven van kleuren.
  • Terug naar meer kleuren: de kleuren komen in opstand
  • Van duotoon naar monochroom
  • Van pastel naar neo-neutralen
  • De kracht van schaduw is de extensie van de kleur en speelt een rol binnen het totaalplaatje. Het gevoel wordt gecreëerd door contrasten en veranderingen van de kleur.

 

Ondertussen werd ook de pantone kleur voor 2022 bekend gemaakt: pastelpaars 17-3938 Very Peri

Als laatste punt had Patrick het over de typografische evolutie.

  • Terugkeer naar de klassieke schreef lettertypes met (kleine) versieringen.
  • 3D-typographie, waarbij de letters als het ware uit het blad springen, de typografie het ontwerp is en de materialen speciaal zijn. TIP: GRAPHICMAMA.COM
  • Typografische chaos.
  • Variabele fonten waarbij de letter met schuifregelaars aanpasbaar zijn. TIP: V-FONTS.COM

Tenslotte werd de presentatie afgesloten met een aantal hoogtepunten van de ‘After Adobe Max’. Waarbij de vraag werd gesteld, kan de grafische software volgen? Ja, ongeveer.

Patrick gaf hier twee belangrijke tips. Probeer steeds non-destructief te werken, zorg dat u steeds kan terugkeren of aanpassen (1) en stap af van het desktop-comfort. Durf mobiel te werken (2).

IP: ADOBE SENSEI

Adobe Sensei is een combinatie van AI en Machine Learning en heeft heel wat voordelen: diepgaande beeld analyse (maakt duidelijk wat onzichtbaar is voor ons), versnelt repetitieve taken, reageert sneller op trends, fouten (aanwezigheid van herstel functies) en heeft overal toepassingen (desktop en mobiele apps).

TIP: PHOTOSHOP ONLINE

Hierbij betaalt u geen CC abonnement voor maanden maar enkel de gewerkte uren in de online tool.

 TIP: ADOBE PREMIERE RUSH

Adobe Premiere Rush is de gratis videobewerkingsapp voor mobiele apparaten en desktop waarmee u onderweg creatief kunt zijn. Waar u ook bent, u kunt met uw telefoon of computer hoogwaardige video's maken, bewerken en delen. Een feature van deze app is dat hij het onderwerp van een beeld kan detecteren en in het midden van het frame plaatsen.

TIP: ADOBE CAPTURE

Gebruik uw smartphone als conversietool om foto’s om te zetten in kleurthema’s, patronen, tekst, materialen, penselen en vormen. Importeer deze vervolgens in uw favoriete apps zoals Adobe Photoshop of Illustrator. Door bv. kleuren te scannen krijgt u de kleurcodes. Ook toepasbaar op fonts en patronen.
Extra tip: gebruik ‘Looks’ in Adobe Capture om het kleurenpallet van een beeld over te zetten op een video in Premiere Pro.

TIP: ADOBE SIGN

Onderteken en verstuur documenten met uw smartphone.

Het was alvast een zeer geslaagde workshop; voor herhaling vatbaar.